ΘΕΜΑΤΑ

ΑΝΤΙΤΗΛΟΣ1 ΑΡΚΟΙ2 ΑΡΚΟΝΗΣΟΣ3 ΑΡΜΑΘΙΑ1 ΑΣΤΑΚΙΔΑ1 ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ9 ΑΥΓΟ1 ΓΑΔΑΡΟΣ6 ΓΑΙΑ3368 ΓΛΑΡΟΣ1 ΓΥΑΛΙ28 ΔΙΒΟΥΝΙΑ2 ΔΟΛΙΧΗ1 ΕΛΛΑΔΑ1329 ΖΑΦΟΡΑΣ ΜΑΚΡΥΣ1 ΙΑΣΟΣ4 ΙΜΙΑ2 ΚΑΛΑΒΡΟΣ1 ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ2 ΚΑΛΟΓΕΡΟΣ1 ΚΑΛΟΛΙΜΝΟΣ2 ΚΑΛΥΜΝΟΣ153 ΚΑΜΗΛΟΝΗΣΙ2 ΚΑΝΔΕΛΙΟΥΣΑ3 ΚΑΡΠΑΘΟΣ13 ΚΑΣΟΣ8 ΚΑΣΤΕΛΛΟΡΙΖΟ20 ΚΑΣΤΡΙ1 ΚΕΔΡΕΑΙ[SEDIR]1 ΚΕΡΑΜΟΣ1 ΚΙΝΑΡΟΣ1 ΚΝΙΔΟΣ25 ΚΟΛΟΦΩΝΑΣ1 ΚΟΥΝΕΛΙ1 ΚΡΕΒΑΤΙΑ1 ΚΩΣ2057 ΛΕΒΙΘΑ3 ΛΕΙΨΟΙ6 ΛΕΠΙΔΑ1 ΛΕΡΟΣ31 ΛΕΣΒΟΣ1 ΛΥΤΡΑ1 ΜΥΝΔΟΣ1 ΝΕΚΡΟΘΗΚΗ1 ΝΕΡΟΝΗΣΙ1 ΝΗΠΟΥΡΙ1 ΝΗΣΟΣ1 ΝΙΜΟΣ1 ΝΙΣΥΡΟΣ180 ΞΕΝΑΓΟΡΑ ΝΗΣΟΙ1 ΟΦΙΔΟΥΣΑ1 ΠΑ.ΦΩ.ΚΩ43 ΠΑΤΜΟΣ29 ΠΑΧΕΙΑ6 ΠΕΝΤΙΚΟΝΗΣΙΑ1 ΠΕΤΡΟΚΑΡΑΒΟ1 ΠΙΑΤΑ1 ΠΙΤΤΑ1 ΠΛΑΤΕΙΑ1 ΠΛΑΤΗ2 ΠΟΝΤΙΚΟΥΣΑ1 ΠΡΑΣΟ1 ΠΡΑΣΟΝΗΣΙ1 ΠΡΑΣΟΝΗΣΙΑ1 ΠΡΑΣΟΥΔΑ ΚΑΤΩ1 ΠΥΡΓΟΥΣΑ5 ΡΟΔΟΣ126 ΡΩ1 ΣΑΒΟΥΡΑ1 ΣΑΜΟΣ13 ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ57 ΣΑΡΑΚΙ1 ΣΑΡΙΑ1 ΣΕΣΚΛΙ1 ΣΟΧΑΣ1 ΣΤΡΟΒΙΛΟΣ1 ΣΤΡΟΓΓΥΛΗ[ΑΓΑΘΟΝΗΣΙΟΥ]1 ΣΤΡΟΓΓΥΛΗ[ΜΕΓΙΣΤΗΣ]1 ΣΤΡΟΓΓΥΛΗ[ΝΙΣΥΡΟΥ]3 ΣΥΜΗ38 ΣΥΡΝΑ4 ΣΦΥΡΝΑ1 ΤΕΛΕΝΔΟΣ1 ΤΕΡΜΕΡΑ1 ΤΗΛΟΣ28 ΤΡΑΓΟΝΕΡΑ1 ΤΡΑΓΟΥΣΑ1 ΤΣΟΥΚΑ1 ΦΑΡΜΑΚΟΝΗΣΙ2 ΧΑΛΚΗ15 ΨΕΡΙΜΟΣ22
Εμφάνιση περισσότερων

Η θεωρία της εικόνας

«Ο κόσμος πορεύεται ανεξάρτητα από τη θέλησή μου».

Χρόνια πολλά Ludwig Wittgenstein! Γεννήθηκε στις 26 Απριλίου 1889. 

Συχνά θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους φιλοσόφους του 20ου αιώνα. Κατά τη διάρκεια της ζωής του, δημοσίευσε μόνο ένα λεπτό, με μεγάλη επιρροή και πυκνό βιβλίο, 75 σελίδων το Tractatus Logicus Philosophicus (1921), ένα άρθρο, μια κριτική βιβλίου και ένα λεξικό για παιδιά. Οι εξίσου σημαντικές Φιλοσοφικές Έρευνες δημοσιεύτηκαν μεταθανάτια το 1953.

Παρακάτω απόσπασμα — Ο Μπέρτραντ Ράσελ σχετικά για τον άλλοτε στενό φίλο του Λούντβιχ Βιτγκενστάιν.

«Ήταν περίεργος και οι αντιλήψεις του μου φάνηκαν παράξενες, έτσι ώστε για μια ολόκληρη θητεία δεν μπορούσα να αποφασίσω αν ήταν άνθρωπος ιδιοφυΐα ή απλώς εκκεντρικός. Στο τέλος της πρώτης του θητείας στο Κέιμπριτζ, ήρθε σε μένα και μου είπε: Θα μου πεις σε παρακαλώ αν είμαι εντελώς ηλίθιος ή όχι; Απάντησα, Αγαπητέ μου φίλε, δεν ξέρω. Γιατί με ρωτάς; Είπε, Επειδή, αν είμαι εντελώς ηλίθιος, θα γίνω αεροναύτης. αλλά, αν όχι, θα γίνω φιλόσοφος. Του είπα να μου γράψει κάτι στις διακοπές για κάποιο φιλοσοφικό θέμα και μετά θα του έλεγα αν ήταν τελείως ηλίθιος ή όχι. Στην αρχή της επόμενης θητείας μου έφερε την εκπλήρωση αυτής της πρότασης. Αφού διάβασα μόνο μία πρόταση, του είπα: Όχι, δεν πρέπει να γίνεις αεροναύτης. Και δεν το έκανε. Ωστόσο, δεν ήταν καθόλου εύκολο να τον αντιμετωπίσεις».

«Συνήθιζε να ερχόταν στα δωμάτιά μου τα μεσάνυχτα και για ώρες περπατούσε πίσω και μπροστά σαν τίγρης σε κλουβί. Κατά την άφιξη, θα ανακοίνωνε ότι όταν έφευγε από τα δωμάτιά μου θα αυτοκτονούσε. Έτσι, παρόλο που νυστάζω, δεν μου άρεσε να τον βγάλω έξω. Ένα τέτοιο απόγευμα, μετά από μια ή δύο ώρες νεκρής σιωπής, του είπα: Βίτγκενσταϊν, σκέφτεσαι τη λογική ή τις αμαρτίες σου;. Και τα δύο, είπε, και μετά επανήλθε στη σιωπή. Ωστόσο, δεν βρεθήκαμε μόνο το βράδυ. Τον πήγαινα σε μεγάλες βόλτες στην εξοχή γύρω από το Κέμπριτζ. Σε μια περίσταση τον ανάγκασα να παραβεί μαζί μου στο Madingley Wood όπου, προς έκπληξή μου, σκαρφάλωσε σε ένα δέντρο. Όταν είχε φτάσει πολύ ψηλά, εμφανίστηκε ένας θηροφύλακας με όπλο και μου διαμαρτυρήθηκε για την παράβαση. Κάλεσα τον Βιτγκενστάιν και είπα ότι ο άντρας είχε υποσχεθεί να μην πυροβολήσει αν ο Βιτγκενστάιν κατέβει μέσα σε ένα λεπτό. Με πίστεψε και το έκανε.

Bertrand Russell, Portraits from Memory, Ch: II, Some Philosophical Contacts, σελ. 23.

Από το 1929 έως το 1947, ο Wittgenstein δίδαξε στο Πανεπιστήμιο του Cambridge. Ο φιλόσοφος Μπέρτραντ Ράσελ περιέγραψε τον φίλο του Λούντβιχ Βιτγκενστάιν ως: «το πιο τέλειο παράδειγμα ιδιοφυΐας που έχω γνωρίσει ποτέ όπως παραδοσιακά συλλαμβάνεται, παθιασμένος, βαθύς, έντονος και κυριαρχικός». Αν και ο Ράσελ ήταν σχεδόν δύο φορές μεγαλύτερος από τον Βίτγκενσταϊν, η σχέση τους σύντομα έγινε ισότιμη και στη νεκρολογία του στο Mind (περιοδικό φιλοσοφίας) σαράντα χρόνια αργότερα, ο Ράσελ περιέγραψε τη φιλία του με τον Βιτγκενστάιν ως «μια από τις πιο συναρπαστικές πνευματικές περιπέτειες της ζωής μου». 

Παρά την επακόλουθη εξάντληση και των δύο συναισθηματικών πόρων τους, ο Ράσελ αφιέρωσε πολύ χρόνο ενθαρρύνοντας τον νεαρό Βιτγκενστάιν, αλλά η πρώτη τους σχέση ήταν εξαιρετικά έντονη. Ο Ράσελ έπρεπε να εργαστεί σκληρά για να συμβαδίσει με τις ριζοσπαστικές νέες ιδέες του Βιτγκενστάιν για τη λογική, τη γλώσσα και τον κόσμο. Κατά κάποιο τρόπο, ο Wittgenstein έμοιαζε με τον νεότερο Russell – τον ​​ενδιέφεραν με εμμονή τα δύσκολα τεχνικά ζητήματα της φιλοσοφίας. Ένιωθε αναγκασμένος να κάνει θεμελιώδεις ερωτήσεις σχετικά με τη φύση, την ταυτότητα και τη λειτουργία της λογικής. Όμως, σε αντίθεση με τον Russell, ποτέ δεν σκέφτηκε ότι η φιλοσοφία θα έπρεπε να είναι μια έρευνα της αντιληπτικής γνώσης ή της «ύλης». Η φιλοσοφία του Wittgenstein επικεντρώνεται στα προβλήματα του νοήματος, όχι στη γνώση.

Ο Ράσελ ένιωσε σύντομα εκφοβισμένος από τον Βιτγκενστάιν – όχι μόνο ήταν πολύ ασταθής και θυμωμένος για τον εύκολο Ράσελ, και για λόγους που δεν ήταν πάντα ξεκάθαροι, περιφρονούσε επίσης το μεγαλύτερο μέρος του έργου του Ράσελ και ιδιαίτερα την αδυναμία του να κατανοήσει το μάλλον μυστικιστικό κόσμο του Βιτγκενστάιν, την θεωρία της εικόνας του νοήματος.

Ο Ludwig Josef Johann Wittgenstein ήταν Αυστριακός φιλόσοφος που εργάστηκε κυρίως στη λογική, τη φιλοσοφία των μαθηματικών, τη φιλοσοφία του νου.


Γεωδίφης με πληροφορίες από την Cursive/ twitter

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Recent Posts Widget